torsdag 31 oktober 2013

Inspiration - New Englandhus - en hästgård i USA

När jag ritar hus inspireras jag även av andra hus - andra vackra hus! När jag som nu jobbar med att rita New Englandhus är det lätt att vända sig till USA för inspiration. 

Här är en hästgård från landet i väst som jag gärna delar med er:


Kan bara tänka mig vilken sagolik utsikt över hästar och hagar från huset på höjden.

Jag har tidigare visat bilder från arkitektfirman Chrisp Architects och gör det här igen.

Gillar denna entré med trappa upp. Vacker och elegant - dock hade jag nog själv tagit bort kanonen där i entrén bredvid ytterdörren. Undrar på hur dom tänkte där;- välkommen in eller håll dig undan annars skjuter jag?


Skulle gärna sett bilder av klädförvaring i hallen. Oftast visas vackra bilder av stora ytor, men för dom som lever i huset är just förvaring och få undan kläder och skor väldigt viktigt.
Detta är något jag ofta kämpar med när jag ritar. Alla vill ha en stor och välkomnande entré där kläder och skor inte skall synas, ändå har vi här uppe i nord väldigt mycket kläder och skor. Det gäller att få ihop bilden och verkligheten.

Vackra synliga takbjälkar och klassiska träpaneler i tak:


Även i Master bedroom finns öppen spis. Misstänker att husen inte är lika isolerade i USA som här i Sverige. Vet av erfarenhet att en öppen spis i sovrummet inte alls är så skönt - det blir otroligt varmt! Men stämningshöjande är det.


Vackert bibliotek med platsbyggda bokskåp och hyllor:


Ett klassiskt kök i blått. Observera även här dessa vackra takbjälkar som är synliga:


Badrum med platsbyggda badrumsskåp och inbyggt badkar:


Misstänker att favoritrummet i huset är här i glasverandan. Tyvärr fanns inga bilder på insidan. Gillar "pelarna" mellan glaspartierna och även staketet över verandan. Det är sådan inspiration jag söker - lite annorlunda, men ändå möjligt att bygga och vackert.


 Detta var fredagens inpirationshus i New England stil.

Önskar er en riktig skön helg! Ikväll blir det halloweenkalas på gården - sedan skall jag njuta av en lugn hösthelg här på vår svenska hästgård i New Englandstil:


Vår utsikt ser ut såhär - inte alls så illa om du frågar mig:


Hoppas solen tittar fram i helgen också!