onsdag 4 mars 2015

Färgval för ett New England hus

Jag har tidigare visat bilder från New England huset som jag ritar åt en kund i Schweiz. Nu börjar vi närma oss slutspurten. Än är inte husets färgsättning helt klart. Första förslagen var ett klassiskt New England hus med vit liggande panel och vita rutiga fönster. Nu står valet mellan vitt hus och svarta fönster eller grått hus och mörkgrå spröjs på utsidan samt svarta spröjs på insidan. Spännande val som kunden själv får ta.

Inlägget från dom första förslagen hittar du HÄR.

Jag håller en röst på vitt hus med svarta spröjs:


Här är samma New England hus med ljus grå fasad och fönster med mörkgrå spröjs:


Eller vad med att välja grå fasad med svarta fönster?


Vi har provat många alternativ. Det finns inget rätt eller fel. Frågan är endast vad kunden själv önskar. När vi var inne på att färgsätta med svart och vitt provade jag även ett förslag där även fodren fick vara svarta:


Dro även till med ett svart New England hus. Visst är det lite läckert? 


Ett helvitt New England hus med både vita fönster och vitt liggande panel är ändå min personliga favorit:


På insidan önskar kunden svarta spröjs. Det blir en mera rustik känsla.
Såhär blir vardagsrummet med synliga bjälkar och läshörna vid trappans slut på väg upp till sovrumsavdelningen:


Vardagsrummet har full nockhöjd:


En mysig läshörna med utsikt över vardagsrummet!


Detta huset är ganska likt mitt egna hus fast nästan 90 kvadratmeter mindre. Taklutning och tillåten takhöjd skiljer sig också. Huset är ritat med mitt hus som inspiration och med Schweiziska byggregler, tomtens placering och kundens önskemål som riktlinjer.

Här är bilder från mitt vardagsrum:


Några bilder från mitt kök:



Det som främst skiljer mitt hus och huset i Schweiz åt är skorstenen på framsidan. Jag har en taklutning på 40 grader medan huset i Schweiz har en taklutning på 45 grader.
Vår valda husleverantör var Rörvikshus. Det blir även Rörvikshus som kommer leverera huset till Schweiz.



Det Schweiziska New England huset har en byggyta på 166 kvadratmeter.
Boyta på plan 1 är 145,5 kvadratmeter medan plan 2 har en golvyta (mycket snedtak) på 109 kvadratmeter.

Planlösningen på plan 1:

Planlösningen för plan 2:


Köket har liksom mitt hus en öppen spis mitt i rummet:




På övre våningen finns sovrumsavdelningen med 3 sovrum och två badrum. Master bedroom har även ett Walk-in Closet på väg in mot rummet:



I nära anslutning till sovrummet finns ett eget badrum:


Barnen delar också på ett badrum:



Husets entré finns naturligt mot gatan. Här finns även en carport:



När man kommer in i hallen har man ett praktiskt kapprum till höger. Till vänster finns tvättstugan.


Hallen går i vinkel. Här är vyn mot ytterdörren och hallen. Till höger finns ett kontor.


Det skall bli roligt att se huset byggas upp. Frågan är fortfarande - blir det ett vitt eller grått hus i slutändan?


Själv fortsätter jag jobba med att rita New England hus. Hela våren är uppbokat med trevliga projekt. Skall bara försöka inte jobba så mycket så man kan njuta av våren också. Det är så härligt när man hör fåglarna kvittra när man är ute med hundarna och hästarna!

Snart är det VÅR!