måndag 18 juli 2016

Trädgården utvecklas


Idag fick jag en påminnelse på Facebook att vi för 6 år sedan just denna dagen campade på tomten för att hitta bästa platsen att placera ut huset. Tänka sig vad tiden går fort - 6 år! 
Det har varit 6 riktigt härliga år. 


Tänk alla dom drömmarna vi hade .... och vet ni - alla har gått i uppfyllelse .... med råge!
Att flytta ut på landet är det bästa vi gjort! Jag är faktiskt lycklig varenda dag för det! Särskilt lycklig är jag när jag har varit inne i Stockholm och köat i affärer, på tunnelbanan och i trafiken. Då är det extra skönt att komma hem!


Jag kommer ihåg när vi campade att jag sade att jag inte skulle göra så mycket trädgård. Naturen var den bästa trädgårdsmästaren. Jag tyckte det var så vackert.

Nåväl - jag hade fel. Jag klarar inte av att inte göra något i trädgården. 
Det är så himla roligt att skapa och jobba med jorden och växter.

Det senaste trädgårdsprojektet har varit att fylla upp mellan huset och stallet. Tidigare sluttade gräsmattan ned mot vägen till stallet. Om sommaren blev det gräset väldigt gult och det kändes inte som om trädgården fick den inramning som vi önskade.

Nu är det klart med inramning och plantering!


Vi har gjort en lite höjning med sten mellan vägen och trädgården. Sedan har vi fyllt upp med jord och planterad en häck med liguster runtom. Häcken är rätt så liten nu, men ge den något år så blir den lite kraftigare och en aning högre. Vi tänker inte ha den så väldig hög, men jag gillar att det blir kraftig och fin.

Här är utsikten från poolen mot ridbanan.
Upphöjningen syns bakom utemöblerna.


Runt bollpilen finn nu en Ö med grus och lite plantering:


Bollpilen har blivit väldig vacker på dom 4 åren den har stått här. I år har det tillkommit en japansk lärk, japansk dvärg blodlönn, prydnadsgräs och en klotcypress.


Vissa pratar om att göra rum i trädgården. Jag tänker mera som att göra öar i trädgården. Vi har det så stort och öppet att öar passar bättre än rum.


Under bollpilen har jag hängt en gammal fågelbur, men jag kan tänka mig att en trädgårdsbänk i smide som går runt trädet skulle passa mycket bättre. Denna från Livingstory blir vacker även om vintern:




Jag har precis gjort klart denna ö i trädgården. Jag ser att ogräs behöver rensas på vägen nedanför muren, men man kan inte hinna med allt. Nu firar jag denna veckas projekt.  Att rensa ogräs får bli morgondagens projekt ..... eller någon annan dags projekt .....
Man skall ju hinna med att slappa lite under semestern också!


Nedan visar jag utvecklingen av trädgården i bilder - första bilderna är från 2012 när vi byggde upp trädgården och rullade ut gräs. På första bilden var inte ens skorstenen uppmurad:


Det första vi gjorde var att rulla gräs. Det är något jag rekommenderar alla att göra. Det är svårt att hinna med att fixa allt i en trädgård första året. Dom flesta har fullt upp med att få ordning inne i huset och runtom i närmiljön såsom trätrallar, stigar m.m.

Dock är det bra om man har en grovplanering så att man kan placera stora stenar och plantera lite större träd medan man har stora maskiner på plats som kan hjälpa till. Stora stenar är svårt att fixa i efterhand. Det är inte omöjligt - men det är svårare och jobbigare.

Ibland behöver man bo in sig i trädgården så att man känner efter var man gillar att sitta. Var sista solstrålarna hamnar, var det är mest lä för vinden och så vidare ......

Det tog oss några år innan vi bestämde oss för att fixa just denna delen av trädgården. Förra året när vi byggde ridhuset och hade hjälp av stora maskiner utnyttjade vi möjligheten att få hjälp. Vi hade också fått tag i extra stenar vid utgrävning av ridhusets grund som vi ville placera.


Det var först i våras som vi fyllde upp med ny jord, planterade häcken och sådde gräs. Det var en hel del grävjobb. Till och med hunden hjälper till att gräva.


Det är en härlig känsla när det nu är klart!
Ja, förutom att jag måste fixa ogräset på vägen nedanför muren.


Stenmuren och häcken har blivit en vacker inramning till trädgården och växthuset.
Växthuset heter Spira och kommer ifrån Bossons.





Må så gott och ha en fortsatt härlig sommar!