tisdag 7 november 2017

Årets första nattfrost

 Klockan är snart åtta på morgonen. Solen stiger upp och värmer den frostfyllda marken.


Efter frukost springer jag ut med kameran i högsta hugg. Det är så otroligt vackert utanför fönstret. Årets första nattfrost har målat världen vit. Välkommen till min värld!


Hästarna är väldigt nyfikna när man kommer ut så tidigt om morgonen. En av hästarna kände nog inte igen mig då jag hade på mig vinterjackan som jag inte haft på sedan förra året.
Det blev lite spring i hagen och frustande innan dom upptäckte att det bara var jag.


Dom andra hängde snabbt på när ena hästen började springa. 
Det är alltid roligt att se vad som är på gång.


Det tog inte så lång tid innan alla förstod att det bara var mig, men jag hann iallafall ta några bilder innan. Annars är det svårt att ta bild av hästarna när dom hänger efter mig och nosar mig i håret.


Soluppgången är minst lika vacker som solnedgången. 
Det bästa är att man anar att det skall bli en sagolik dag!


Det är kallt om morgonen. Det ryker om hästarnas utandning.


Bilder i motljus och med soluppgångens röda ljus blir så vackra.
Det är underbart att gå ut i hagen på morgonen och få med sig av början på den nya dagen.
Wille syns ovan.
Barbie syns nedan.
Båda är av rasen American Quarter Horse.


Hela marken är fylld med frost. Det är alldeles vitt och luddigt.


Det är i motljuset dom röda färgerna dyker upp precis som vid solnedgången.
Det går fort för solen att komma upp på himlen och värma gräset igen. Efter någon timme var allt grönt igen.


Det är dock väldigt vackert med all frost.
Växthuset är helt vitt.


Morgonen var helt vindstilla och vindflöjeln stod frostig och stilla.


Det är inte bara jag som tycker det är kul att komma ut i hagen. Thaihunden Patrick lyckades skrämma min häst och få lite fart på henne. Otroligt att dessa stora djur kan bli skrämda av en liten jycke.


När flocken lugnat sig ställer dom sig alla i solskenet för att värma sig.
Dom är några riktiga soldyrkare.


Till vår glädje är eken sen med att tappa löven. Dom gula löven matchar soluppgången perfekt!


Nu när dagarna är korta försöker jag njuta av dom soliga dagarna så gott det går. 
Igår planterade jag lite träd mitt på dagen och valde att jobba på kvällen istället.
Jag försöker få in så mycket ljus som möjligt denna tid på året. Jag har lite svårt för mörkret och vinter och försöker så gott det går att få så mycket solenergi som möjligt.



En promenad med hundarna i höstsolen är vitamin för själen.


Hoppas ni också hinner njuta av solens strålar!

Må bäst!